12 Mart 2016 Cumartesi

Arkadaşlar Merhaba,
ÖNEMLİ HATIRLATMA; Öncelikle bu blogu vizeye kadar Cuma sabah grubunda olan arkadaşlar kullanacak, vizeden sonra Cuma öğleden sonraki grup kullanacak, ondan dolayı şimdilik
SADECE sabah grubu yorum yazsın.

Aşağıda Cuma derste konuştuğumuz Arşimet ile ilgili kısa bir hikaye ve beş soru var. Sizden isteğim bu hikayeyi dikkatli bir şekilde okuyup, bu beş soruya açık-anlaşılır-detaylı cevaplar vermeniz. Çarşamba akşam 21;00 a kadar cevaplarınızı yazmanız gerekiyor. Sorulara cevap verirken yararlandığınız kaynakları (kitap, dergi, internet adresi, vb.) en alta açık bir şekilde belirtmenizi istiyorum. Hepinize kolaylıklar diliyorum...



ARCHIMEDES (ARŞİMET)
Buldum buldum diyerek sokakta çıplak koşan Arşimet neyi bulmuştu? Neyin coşkusu içindeydi? Bu soruyu yanıtlamaya geçmeden kısaca Arşimet’i ve yaşadığı dönemi tanıyalım.
Grek kökenli bir aileden gelen Arşimet, Sicilya’nın Siraküz kentinde doğdu. Babası tanınmış bir astronomdu. Öğrenimini, dönemin bilim merkezi olan İskenderiye’de tamamladı; Euclid (Öklid) geometrisi onu neredeyse büyülemişti. Siraküz’e döndükten sonra tüm yaşamını matematik ve bilimsel çalışmalara verdi.
Arşimet’in dikkat çeken bir özelliği çok yanlı bir araştırmacı olmasıydı: ilgi alanı kuramsal matematikten uygulamalı fizik ve savaş mühendisliğine uzanan çeşitli alanları kapsıyordu. Bilimsel kişiliğinde göz alıcı teknisyen becerisiyle üstün matematik yeteneğinin birleştiğini görmekteyiz. Ama ilgi odağında öncelikle koni kesitleri, hidrostatik ve dengeye ilişkin kuramsal sorunlar yer alıyordu. Problem çözme büyük tutkusuydu. Söylentiye göre, kumsalda bir geometri problemi üzerinde uğraşırken kendisine yaklaşan Romalı askerin farkına varmaz, saldırıya uğrayarak yaşamını yitirir.
Sorumuza dönelim: Arşimet neyin heyecanıyla kendini sokağa atmıştı? Ayrıntıya girmeden yanıtı bir cümlede verelim: fizikte şimdi Arşimet ilkesi diye bilinen doğa yasasını bulmanın heyecanıyla!
Hikâyeyi hemen herkes bilir: Siraküz’ün despot kralı Hiero, ölümsüz tanrılar tapınağına konmak üzere kentin tanınmış kuyumcusuna som altından bir taç yapması emrini verir. Kuyumcu, kralın sağladığı altın ağırlığındaki tacı zamanında tamamlar, teslim eder. Ne var ki kimi söylentiler kralı, tacın yapısına gümüş karıştırıldığı kuşkusuna düşürür. Kral gerçeği öğrenmek ister.
Daha o zaman her maddenin kendine özgü bir ağırlığı olduğu, örneğin bir altın parçasının aynı büyüklükteki (aynı hacimdeki) gümüş parçasından daha ağır çektiği biliniyordu. Ne var ki, kralın aynı biçim ve büyüklükte saf altından başka tacı yoktu ki, ağırlık mukayesesi yapılabilsin. Bilinen tek seçenek tacı eritip küp biçiminde dökmek, aynı büyüklükteki küp altınla terazide tartmaktı. Ama bu çözüm uzun emek ve ince bir işçilikle işlenmiş tacı yok etmek demekti. Sorun tacı bozmaksızın kullanılan altın miktarını belirleyebilmekti. Buyurgan kral çaresizdi; ama aptal değildi. Sonunda bilime başvurma gereğini anlar, sorunun çözümünü Arşimet’ten ister.
Hikâyede, Arşimet’in çözüm arayışında düşünsel (zihinsel) düzeyde nasıl bir uğraş verdiğinden söz edilmiyor: sadece banyo küvetine ayak attığında çözümün bir anda aklına nasıl geldiği vurgulanıyor. Arşimet küvete ayak atınca su düzeyinin yükseldiğini fark eder, oturunca suyun taştığını görür ve hemen suya daldırılan bir nesnenin hacminin, yapısal biçimi ne olursa olsun taşırdığı suyun hacmi ile belirlenebileceğini anlar. Öyle ise yapacağı şey basitti: Suyla dolu bir kaba tacı daldırmak, hacmi taşan suyun hacmine denk altın parçasıyla tacı tartmak! Deney tacın saf altından olmadığını ortaya çıkarır; kurnaz kuyumcu suçunu yaşamıyla öder sonunda.

[Bilimin Öncüleri,( TÜBİTAK yayınları, 2001); Mahmut POLAT (Doktora tezi, 2011)]
 

SORU 1: Olaylarla ve olgular ile ilgili gözlemler ve deneysel veriler toplanırken bilim insanlarını genel olarak ne(ler) yönlendirir? Problemin çözümü sürecinde hangi olgusal gözlem Arşimet’i sonuca ulaştırmıştır? Bu hikâyeye konu olan olgu nedir, olay nedir?

SORU 2: Karşılaştığı bu olguyla/olayla daha önce belki başka bilim insanları da karşılaşmıştı. Aynı bilgilere ve gözlemlere onlar da sahip idiler fakat bu ilişkiyi kuramadılar. Peki, Arşimet aralarında ilk bakışta herhangi bir ilişki olmayan iki olguyu bir hipotez içerisinde nasıl buluşturmuş olabilir?

SORU 3: Bir önceki soruya verdiğiniz cevaptan hareketle sizce bilim daha çok prosedürel (belli bilgi, işlem ve süreç gerektiren) midir? Yoksa yaratıcı (bilim insanlarının hayal gücü, sezgisi, yaratıcılık gibi özelliklerine dayanan) yönü daha mı ağır basar? Parçadan örnek durumlarla cevabınızı kısaca açıklayınız.

SORU 4: Parçaya göre Arşimet problemin çözümü için bilimi ve ürettiği teorileri kullanmıştır. Ancak sonuçta kurnaz kuyumcu bunu canıyla ödemiştir. Size göre, bu olayla ilgili olarak, bilimsel bilgilerin bazı sonuçları kötü durumlara yol açıyorsa bu bilgilere kötü ya da iyi gibi değerlendirmeler de bulunulabilir mi? Kısaca açıklayınız.

SORU 5: Genelde tüm bilim insanları ve özelde Arşimet için söylenecek olursa hangi özellikler bilim insanlarının toplumdaki diğer insanlardan farklı düşünmelerini ve bilimsel ürünler ortaya koymalarını sağlar?

85 yorum:

  1. öncelikle iyi akşamlar hocam. umarım cevaplarım yeterlidir.
    CEVAP1: pek çoğumuza normal gelen olaylar bilim insanları için ilgi çekicidir. olayları gözlemleyerek bilimsel olgular oluştururlar, bu süreçte onları yaşadıkları çevre, içinde bulundukları durum, merakları, gözlemleri ve zekaları gibi pek çok etmen yönlendirir. kuşkusuz en fazla gözlem yapan kişiler bilim insanlarıdır. Arşimet'i sonuca ulaştıran da üstün problem çözme yeteneği ve gözlemleridir. hamamdayken maddelerin batan hacimleri kadar sıvı taşırdığını gözlemlemesi olay; sıvıların kaldırma kuvveti prensibi ise olgudur.
    CEVAP2: bilim zaten gözleme dayalı akıl yürütme yoluyla olguları açıklama, anlama çabasıdır. her dönemde aynı sorunlar yaşanabilir fakat her bilim insanının olaylara bakış açısı ve problem çözme yeteneği aynı değildir. Arşimet gözlemleri sayesinde maddelerin özgül ağırlıkları ve hacimleri arasındaki ilişkiyi tek bir hipotezle(kaldırma kuvveti) birleştirerek açıklamıştır.
    CEVAP3: bilime tamamen hayal gücüdür veya tamamen prosedüreldir demek yanlış olur. bence bilim her ikisini de içinde barındırır. bilim insanları hayal güçleri sayesinde keşfeder ancak bilgi birikimlerini ve daha önceki teorileri kullanarak somutlaştırırlar. ancak tamamen hayal gücüdür denilemese de hayal gücü ve yaratıcılık prosedürden daha önemlidir denilebilir.tüm bilgilere hakim olan bir bilim insanı aynı gözlemi yapmadığı ve belki hayal gücünü bu yönde kullanmadığı için kaldırma kuvvetini daha önce bulamamıştı.
    CEVAP4: bir bilginin bilinmesi sonucunda kötü bir olay yaşandıysa o bilgi kötüdür denemez. bilim iyi veya kötü değildir, objektiftir. kişiye veya mekana göre farklı cevaplar vermez. iyilik ve kötülük kavramları ise görecelidir, kişiden kişiye değişir, bilimi nitelerken bu kavramlar kullanılamaz.
    CEVAP5: bilimin oluşmasında en önemli etmenlerden biri hayal gücü ve gözlemdir, dolayısıyla bir bilim insanını ayıran zekası, hayal gücü, gözlem yapma ve problem çözme becerisi, analitik düşünmesi, çözüm odaklı ve meraklı olmasıdır. Arşimetten önce de birsürü insan hamama girmiştir fakat kaldırma kuvvetini keşfeden Arşimettir. bunun sebebi bu özellikler bakımından diğerlerinden farklı olmasıdır.

    YanıtlaSil
  2. Merhaba İlke cevapların başlangıç için fena değil. Ama özellikle yaratıcı-hayal gücünün birlikte kullanılması üzerinde biraz daha düşünmelisin. Ayrıca yararlandığın kaynaklarıda en alta yazman gerekiyor.
    Bu arada arkadaşların nerede?????

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba hocam. Hayal gücü daha önemlidir derken yaratıcılıkla birlikte değil yaratıcı ve hayal gücü olarak ayrı kullanmıştım. Bugünkü dersinizde
      söylediklerinizden sonra bilim insanının hayal gücünün diğer insanlardan farklı oluşunu, "yaratıcı hayal gücüne" sahip olduklarını ve bu yüzden tarihe geçen yeniliklere onların imza attığını anlamış oldum. Teşekkür ederim.

      Sil
  3. Teşekkür ederim hocam kaynakları ekleyeceğim. Arkadaşlar sanırım kontrol etmediler bloğu :)

    YanıtlaSil
  4. https://tr.wikipedia.org/wiki/Arşimet
    http://eba.fizikportali.com/bilimsel-bilginin-olusumu/
    http://kimyaca.com/bilim-adaminin-10-ozelligi/
    http://bigalioglu.blogcu.com/tez-hipotez-teori-yasa-bilimsel-yontem-bilimsel-dusunce-bi/

    YanıtlaSil
  5. C-1) Gözlemler ve deneysel veriler toplanırken yöntemin kolay-ekonomik-zaman bakımından elverişli olmasından yararlanılabilir.Bilim insanın merakı,doğayı anlama çabası problemlere çözüm üretmeye yardımcı olabilir ayrıca herkes karşılaştığı problemlere çözüm yolu üretmeye çalışarak bir sonuca varmaya çalışır.Arşimeti sonuca ulaştıran yöntemde onun merak duygusudur suyun taştığını gözlemlemiş ve bunun neden taştığını merak etmiş (Daha önce aynı gözlemleri yaşayan insanlar olmuştur ama arşimet bunu merak etmiştir. )araştırmış bir sonuca varmıştır.Sıvıların taşması olay,sıvıların kaldırma kuvveti olgudur.
    C-2) Eğitim aldığı insanlar, daha önce bulunmuş veya üstünde çalışılmış durumlardan etkilenmiş olabilir.Ayrıca her insanın gördükleriyle değil de farklı bir bakış açısıyla durumu yorumlamıştır,başka bilim adamları bu durumla karşılaşmış olabilir ama arşimet o anda farklı bir konu üzerinde düşünürken kendini bunu nasıl ispat ederim diye düşünmüş ve orda taşan miktar etkilemiş olabilir ve bu sayede hem kralın istediğini yere getirmiş hem de kaldırma kuvvetini bulmuştur.
    C-3) Bence yaratıcılık yönü daha ağar basar çünkü daha önce bunları gözlemleyen insanlar olmuş olabilir fakat arşimet bunu bulmuştur.Arşimetin merak duygusu olaya farklı bir bakış açısı ile bakması herkesten farklı olarak düşünmesi onu çözüme ulaştırmıştır.
    Problem çözme büyük tutkusuydu. Söylentiye göre, kumsalda bir geometri problemi üzerinde uğraşırken kendisine yaklaşan Romalı askerin farkına varmaz, saldırıya uğrayarak yaşamını yitirir.
    Hikayede geçen bu bölüm onun tutkulu yönünü hatta ölümüne sebep olayında bir problemi çözme azmini gösterir.
    C-4)Değerlendirmelerde bulunabilir. Biz hikayede sıvıların kaldırma kuvvetinden bahsettik fakat bilimsel bilgi her zaman iyi sonuçlar elde etmeyebilir.Alfred Nobel dinamiti bulmuştur fakat Nobel barış ödülleri onun adına verilmektedir.Yani bilimsel bilgiler sadece iyiyi değil kötü sonuçlara da yol açabilir.Atam bombası,dinamit vs..
    C-5)Bilim insanının merakı diğer insanlarının merakı onların daha fazla keşifde bulunmasını sağlar.
    Bilim adamları çalışmayı iyi yada kötü bir sonuca varıncaya kadar sürdürür buda onların daha sabırlı ve sonuca ulaşıncaya kadar çalıştığını gösterir.
    Küçük ipuçlarını iyi değerlendirir.
    Konusunda bilgili olduğu için diğer insanlar gibi değil de olayları her türlü sonuçlarını düşünebilir.
    Bilim insanları diğer insanlara göre daha çok gözlem yapar.

    https://tr.wikipedia.org/wiki/Bilimsel_bilgi
    https://tr.wikipedia.org/wiki/Dinamit
    http://www.fenodevi.com/bilim-adamlari/111-bilim-adamlarinin-ortak-ozellileri

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba İbrahim,
      değerlendirmelerin fena olmamış,
      ama özellikle 4. soru üzerinde yeniden düşünüp bloga yazmanı istiyorum...

      Sil
    2. iyi akşamlar hocam,
      Bilim objektiftir.Bilimsel bilgiler herkes tarafından kabul edilir.Bilimsel bilgileri insanların kullanım şekillerine göre iyi yada kötü sonuçlar doğurabilir.

      Sil
    3. iyi akşamlar hocam.Bilim objektif değildir,bilimsel bilgiler objektiftir.

      Sil
  6. Kolay gelsin hocam hayırlı günler..

    YanıtlaSil
  7. İyi akşamlar hocam
    Cevap1)Bilim insanlarinin meraklı ve araşrirmaci olmaları,gözlemleri ve şüpheleri kararlı ve sabırlı olmaları onları yönlendiren özellikleri arasındadır.Arşimeti sonuca ulaştıran onun gözlem ve merakı olmustur.Suyun taşması olay,suyun kaldırma kuvveti ise olgudur.
    Cevap2) Her bilim insanının olaylara farklı bir bakış açısı olduğu gibi Arşimet verilen bir problemin çözülmesi üzerine bunu düşünürken farkedip kaldırma kuvvetini bulmuştur.
    Cevap3)Bilim insanlarının en önemli özelliklerinden bir taneside yaratıcı olmalarıdır.Bilim ,bilim insanının sezgisi ve hayal gücü ile ilerler.Parçada arsimetin küvete ayak atınca su düzeyinin yükseldigini fark etmesi,oturunca taşması ve hemen suya daldırılan bir nesnenin hacminin yapısal biçimi ne olursa olsun taşırdığı suyun hacmi ile belirleyebilecegini anlaması onun gözleme, hayal gücüne ve sezgisine dayanmaktadır.
    Cevap4) Yasadıgımız olayların sonucu kötü bir duruma yol açıyorsa kötü,iyiye yol açıyorsa iyi demek doğru olmaz. Olayların sonuçlarının değerlendirilmesi bulunulan ortama kişilere ve topluma göre değişiklik gösterebilir.
    Cevap5) Ortada bir problemin olması ve bilim insanının zekası, bakış açısı,farklı düşünme beceresi,hayal gücü ve sezgisi tekrar tekrar denemeleri ve sabırlı olmaları diğer insanlardan farklı düsünmelerini sağlar.

    http://kimyaca.com/bilim-adaminin-10-ozelligi/
    http://www.fenodevi.com/bilim-adamlari/111-bilim-adamlarinin-ortak-ozellileri
    https:// www.hikmetlim. com》okul-ödevleri

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Emine,
      1. sorunun cevabını sadece merak ve gözlemle sınırlandırabilirmiyiz. Hikayeyi dikkatlice okuyalım.
      2. soru için "farklı bir bakış açısını" biraz daha açalım.
      3. soru için cevabını biraz daha netleştir.
      4. soruyu yeniden düşün.

      Sil
    2. Merhaba hocam iyi akşamlar
      Cvp1)Arşimeti sonuca ulaştıran onun gözlem ve merakının yanında ortada bir problemin olması ve onu çözme yeteneği zekası ve yaratıcılığı yer almaktadır.
      Cvp2) Her bilim insanı bir olayı değerlendirirken diğerlerinden farklı bakabilir olaylara,farklı değerlendirir, farklı düşünebilir ve olaydan farklı anlamlar cikarabilir.Bu bilim insanının zekası, yaratıcılığı ve hayal gücü ile gerçekleşebilir. Arşimet verilen bir problemin çözülmesi üzerine düşünürken gözlem yeteneği ve zekası ile kaldırma kuvvetini bulmuştur.
      Cvp3) Yaratıcılığın biraz daha ağır bastığını düşünüyorum çünkü belli işlem ve süreçleri yapsalar bile istenilen sonuca ulasılmayabilir.Fakat bilim insanı bu süreçlere yaratıcılığını ,hayal gücünü sezgilerini ve bakış acısını kattığı zaman işlem ve süreçlerle gerçekleşen ve bu süreç sonunda bulunamayan problemin çözümünü bulabilirler.Arşimetin hikayesinde olduğu gibi ondan önceki bilim insanları bu olayı fark edememiş ve kaldırma kuvvetini bulamamislardi fakat arsimetin yaratıcılığı ve zekası kaldırma kuvvetini bulmasını sağlamıştır.
      Cvp4) Bilimde yapılan deneylerin sonucunda iyi veya kötü sonuclar doğurdu demek doğru değildir. Bilim kişiye ,mekana,ortama göre değişmez. Bilim nesnelerdir.Araştırmalara ve deneylere dayanaklandırılarak açıklanır. Kuyumcu ise hilekarlıgının ortaya çıkması sonucu cezalandırılmıstır.

      Sil
    3. Merhaba hocam iyi akşamlar
      Cvp1)Arşimeti sonuca ulaştıran onun gözlem ve merakının yanında ortada bir problemin olması ve onu çözme yeteneği zekası ve yaratıcılığı yer almaktadır.
      Cvp2) Her bilim insanı bir olayı değerlendirirken diğerlerinden farklı bakabilir olaylara,farklı değerlendirir, farklı düşünebilir ve olaydan farklı anlamlar cikarabilir.Bu bilim insanının zekası, yaratıcılığı ve hayal gücü ile gerçekleşebilir. Arşimet verilen bir problemin çözülmesi üzerine düşünürken gözlem yeteneği ve zekası ile kaldırma kuvvetini bulmuştur.
      Cvp3) Yaratıcılığın biraz daha ağır bastığını düşünüyorum çünkü belli işlem ve süreçleri yapsalar bile istenilen sonuca ulasılmayabilir.Fakat bilim insanı bu süreçlere yaratıcılığını ,hayal gücünü sezgilerini ve bakış acısını kattığı zaman işlem ve süreçlerle gerçekleşen ve bu süreç sonunda bulunamayan problemin çözümünü bulabilirler.Arşimetin hikayesinde olduğu gibi ondan önceki bilim insanları bu olayı fark edememiş ve kaldırma kuvvetini bulamamislardi fakat arsimetin yaratıcılığı ve zekası kaldırma kuvvetini bulmasını sağlamıştır.
      Cvp4) Bilimde yapılan deneylerin sonucunda iyi veya kötü sonuclar doğurdu demek doğru değildir. Bilim kişiye ,mekana,ortama göre değişmez. Bilim nesnelerdir.Araştırmalara ve deneylere dayanaklandırılarak açıklanır. Kuyumcu ise hilekarlıgının ortaya çıkması sonucu cezalandırılmıstır.

      Sil
  8. İyi akşamlar hocam, sorularınızı kısaca cevaplandırayım.
    CEVAP(1):Bilim insanlarının yaşadıkları çevre, merak,sabır, ihtiyaç, araştırmacı kişilikleri ve gözlem yapabilme yetenekleri onları bilime yönlendiren özelliklerindendir. Arşimet'i sonuca ulaştıran da üstün problem çözme yeteneği ve gözlemleridir.Gözlemlediği yani
    -hamamdayken maddelerin batan hacimleri kadar sıvı taşırması- olay; sıvıların kaldırma kuvveti prensibi ise olgudur.
    CEVAP(2): Bilim kısaca fiziki ve doğal evrenin yapısının ve hareketlerinin birtakım yöntemler (deney, düşünce ve/veya gözlemler) aracılığıyla sistematik bir şekilde incelenmesini de kapsayan pratik çalışmalar bütünüdür. Başka bilim insanlarının aynı olaya bakış açıları farklı olması tarzda gözlem yapmaları yada deneysel hataları farklı sonuçlar ortaya çıkarabilir. Arşimet e verilen görev ve onun gözlem yapabilme ve problem çözme yeteneği sayesinde onu sonuca ulaştırmıştır. Arşimet bu gözlem yapabilme yeteneği sayesinde maddelerin özgül ağırlıkları ve hacimleri arasındaki ilişkiyi -kaldırma kuvveti- adı altında bilime katmıştır.
    CEVAP(3): Bilim ihtiyaç ve merakdan doğar. Bu da hayal gücü, belli bilgi, işlem ve süreç gerektirir. Yani ne tam anlamıyla hayal ürünü ne de prosedüreldir. Arşimet küvete ayak basınca su seviyesinin yükselmesi oturunca taşması onun sezgisel haya gücünün ürünüdür. var olan bilgiye (..Daha o zaman her maddenin kendine özgü bir ağırlığı olduğu, örneğin bir altın parçasının aynı büyüklükteki (aynı hacimdeki) gümüş parçasından daha ağır çektiği biliniyordu.) hayal gücü ve yaratıcılık da katılınca Arşimet sonuca ulaştı.
    CEVAP(4):Doğru bilgi bir tanedir.Kişiye göre değişmez veya iyi kötü olarak nitelendirilmez.Deney tacın saf altından olmadığını ortaya çıkarır ve kurnaz kuyumcu suçunu yaşamıyla öder.
    CEVAP(5):İhtiyaç, hayal gücü, merak, sabır, çoklu zeka, zamanı iyi kullanabailme, şüpheci kimlikleri, problem çözme becerisi ve çözüm odaklı olmak bilim insanlarının özelliklerindendir ve bu özellikler onları diğer insanlardan farklı kılar.


    https://tr.wikipedia.org/wiki/Bilim
    https://tr.wikipedia.org/wiki/Ar%C5%9Fimet
    http://www.fizikbilimi.gen.tr/gozlem-ve-deney/
    http://www.vitaminegitim.com/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu yorum yazar tarafından silindi.

      Sil
    2. Merhaba Özge,
      3. sorunun cevabını yeniden düzenleyelim.

      Sil
    3. CEVAP(3)Bilimin prosedürel yönünün mü sezgisel hayal gücü yönünün mü ağır bastığını sormuşsunuz. Bence her ikisi de bir aradayken bilim ilerler ve yeni bişeyler kazanır.tam anlamıyla hayal ürünü yada prosedüreldir demek doğru olmaz. Yeterli bilgiye sahip olduktan sonra hayal gücü ile birleşince arşimet kaldırma kuvvetini bulmuştur. Aynı şartlar altında yada aynı bilgilere sahip bir başka bilim insanı aynı sonucu elde edemeyebilir. Hayal gücü kişiden kişiye değişim gösterir çünkü. Bu yüzden biri daha ağır basıyor demek bana göre çok doğru değil.

      Sil
  9. İyi akşamlar hocam :)
    Cevap-1 Bilim insanının probleme çözüm bulması kolay değildir.Bilim insanının meraklı ve istekli olması sonuca ulaşmasında önemli rol oynar. Ayrıca bilim insanı çevresinde olup biten olayları gözlemleyerek genellemelere ulaşabilmelidir. Örneğin, günlük hayatta cisimlerin suda yüzmesini hemen herkes gözlemlemiş, ancak bunun nedenini araştırmamıştır. Arşimet, cismin suda “neden yüzdüğünü” sorgulayarak olaya bilimsel açıdan yaklaşmıştır.Suyun taşması olay,suyun kaldırma kuvveti ise olgudur.
    Cevap-2 Bilim insanları bir olaya farklı yorumlar getirebilir.Bunun sebebi farklı bakış açılarına sahip olmalarıdır. Arşimet gözlemleri sayesinde maddenin özgül ağırlıkları ve hacimleri arasındaki ilişkiyi (kaldırma kuvvetini)birleştirerek açıklamıştır.
    Cevap-3 Arşimet küvete ayak basınca su seviyesinin yükselmesi ve oturunca taşması onun gözlem gücünün sonucudur.Hikayede var olan bilgiye göre ^^bir altın parçasının aynı büyüklükteki (aynı hacimdeki)gümüş parçasından daha ağır olduğu biliniyordu.^^buna dayanarak arşimet var olan bilgisi ve gözlemlerinin sonucuyla,sonuca ulaşabilmiştir.
    Cevap-4 Bilimsel bilgi kişiye,mekana, ve yaşanan olaylara göre nitelendirilemez.Bilimsel bilginin kanıtlanması üzerine kötü bir olay yaşanıyorsa bu o bilginin kötü olduğu anlamı taşımamalıdır.
    Cevap-5 Bilim insanı; şüphecidir,tarafsızdır,akılcıdır ve otoriteye bağlı değildir. Arşimetten örnek verecek olursak;çoğu insan küvete su doldurup girmiştir fakat kimse kaldırma kuvvetini bulamamıştır.Bunu keşfeden Arşimet olmuştur (merak ve gözlemlerinin sonucu) Sonsuz merak ve gözlemleriyle diğer insanlar ile arasındaki farkı ortaya koyarlar.


    http://www.bilgicik.com/yazi/bilim-insaninin-ozellikleri/
    https://tr.wikipedia.org/wiki/Bilim
    http://www.vitaminegitim.com/
    http://www.fenodevi.com/bilim-adamlari/111-bilim-adamlarinin-ortak-ozellileri

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Emine,
      2. sorunun cevabını yeniden düzenleyelim.
      3. cevapta olmamış.
      5. cevabı yeniden düzenleyelim.

      Sil
    2. İyi akşamlar hocam
      Cevap-2 Bilim insanları bir olayı çözümleme aşamasında aynı görüşlere sahip olmayabilirler.Çünkü her birinin bakış açısı farklı olup çözüm bulma yöntemleri aynı olmayabilir. Arşimet iyi bir araştırmacı olup,gözlemleri sayesinde maddenin özgül ağırlıkları ve hacimleri arasındaki ilişkiyi tek bir hipotezle (kaldırma kuvveti)birleştirerek bulmuştur.
      Cevap-3 Bilim hayal gücü ve işlevselliğin birleşmesiyle oluşur.Ancak bence yaratıcılık ve hayal gücü daha ağır basar.Çünkü aynı bilgilere sahip olmasına rağmen diğer insanlar kaldırma kuvvetini bulamamıştır.Fakat arşimet yaratıcılığı ve hayal gücünü de katarak kaldırma kuvvetini bulmuştur.
      Cevap-5 Bilim insanı;
      Hayal gücü yüksek,
      Yenilikçi ve özgün düşünen,
      Öznel ve insani akıl yürütme gücü yüksek,
      Kararlı,istekli,sabırlı ve şüpheci olmaları onları diğer insanlardan farklı kılan özellikleridir.

      Sil
  10. İyi akşamlar hocam:)
    Cevap1-)Bilim insanları öncelikle meraklı,araştırmacı insanlardır.Onlar evrene ilişkin olaylara ve değişkenlere yönelik bilimsel verileri elde etme yöntemlerini sistematik bir şekilde bilgiye dönüştürürler.Arşimette nacizane bir insan hamamda suyun kaldırma kuvvetini bulmuş biz olsak su taşıyor musluğu kapat fikri olurdu bence:)
    Batan maddelerin hacimleri kadar sıvı taşırma olayı burdaki olay ve sıvının kaldırma kuvveti olgudur.
    Cevap2-)Olgusal buluşların yeni teorilere yol açtığı gibi yeni teorilerde farklı olguları bir araya getirip yeni buluşların koşullarını hazırlar bu farklı olgularda yeni bilgiler doğurabilir.
    Cevap3-)Bilim olgusaldır yani gözlenebilecek veya sınanabilecek vakalardır.Yani bence daha çok prosedüreldir.Zaten Arşimet'te özgül ağırlık kavramıyla açıklamıştır tacın saf altın olmadığını.
    Cevap4-)Bilim objektiftir.Sonucunu iyi ya da kötü diye ayırt etmemeliyiz.Sonuçları geçmişte çoğu zaman kötü sonuçlanmıştır (Galileo,Hypatia gibi bilim insanları öldürülmüştür.) ama bilgi hep birikerek devam etmiştir.
    Cevap5-)Bilim insanları insanlardan ayrılan aman aman özellikleri bulunmuyor aslında onlar biraz daha meraklı,ne nasıl gibi soruların cevaplarını araştırp,birazda hayal gücüyle herşeyi yoğurup bişeyleri anlamaya açıklamaya odaklıdırlar.

    https://tr.wikipedia.org
    https://www.biltek.tübitak.gov.tr
    https://www.vitaminegitim.com
    https://www.bil.aras_tek

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Şükriye,
      1. sorunun cevabını yeniden düzenleyelim, ayrıca olay ve olgu üzerinde de yeniden düşünelim.
      2. cevabı biraz daha açıklayalım.
      3. cevabı biraz daha genişletelim
      4. cevabı biraz daha detaylandıralım.
      5. sorunun üzerinde biraz daha düşünelim.

      Sil
    2. Hocam soruları tekrar cevaplandır deseydiniz sizin için daha kolay olurdu:)
      1-)Bilim insanları meraklı,şüpheci,araştırmacı,sorgulayan insanlardır.Evreni anlamaya ve bilimsel verileri deney ve gözlem yoluyla açığa çıkarmaya programlıdırlar.
      Arşimet'te de zekası ve yaratıcı düşüncesini birleştirip suyun kaldırma kuvvetini bulmuş oldu
      Sıvının taşması olay,sıvının kaldırma kuvveti ise olgudur.
      2-)Olgular farklı olsa dahi yeni buluşlara aracı olabilirler.Arşimet'te kralın tacıyla taşan suyun arasında zekasınıda katarak ilişki kurmuş ve tacın saf altın olmadığını yaratıcı zekası sayesinde anlaşılmıştır.
      3-)Bilim olgusaldır.Gözlemlenebilir ve bilgi birikiminden yararlanılabilir (altın ve gümüşün özgül ağırlık karşılaşmalarından yararlanıldığı gibi) yaratıcılıkta vardır tabi ama prosesürel yönü daha fazladır bana göre.
      4-)Bilim objektiftir.Kişiden kişiye göre değişmez.Sonucları ölümde getirse birikerek kendini geliştirmeye devam eder.
      5-)Merak,şüphe,hayal gücü,yaratıcılık,sabır,problem çözme becerisi gibi özellikler bilim adamları diğer insanlardan ayırır.

      Sil
    3. "Yaratıcı zeka" yı bir kaynaktanmı okudun?? yoksa sana ait bir ifademi, biraz daha açalım...

      (cevaplarınızı ayrı ayrı dikkatle okuyorum,
      umarım sizde yazarken benim gösterdiğim özeni gösteriyorsunuzdur :-)

      Sil
    4. Yani ben şöyle düşündüm farklı olguları bir araya getiriyolar ya hocam yaratıcı bi zekaya sahipler yaratıcı zeka var olan bir kavram aldığım kaynaklardan direk kopyala yapıştır yapamıyoruz özen gösteriğinizi biliyoruz bizde en az sizin kadar özen gösteriyoruz hocam tabiki:)

      Sil
  11. İyi akşamlar hocam
    1-gözlem ve deneysel veriler toplanırken merak, şüphe, düşünme ve yeni fikirler üretme bilim insanlarını yönlendiren özelliklerdir. Arşimet'i sonuca ulaştıran onun merakı ve yaratıcı zekasıydı. Sıvının kaldırma kuvveti olgu, sıvının taşması ise olaydır.
    2-Arşimet çözmesi gereken bir problem olduğundan yaşadığı olayı(küvetteki suyun taşması) bu problemle bağdaştırarak çözüm yolunu bulmuştur.
    3-Bence yaratıcı yönü daha ağır basar. Arşimet'in küvete ayak atınca su düzeyinin yükseldiğini farketmesi , oturunca suyun taştığını görmesi ve bunu genelleyerek suya daldırılan bir nesnenin hacmini yapısal biçimi ne olursa olsun taşırdığı suyun hacmiyle belirlenebileceği çıkarımında bulunması onun hayal gücü ve yaratıcılığına dayanır.
    4- Bilim objektiftir. Bilimsel bilgiler nesnel verilere dayandırılmıştır. Bilimsel bilgiler iyi ya da kötü diyemeyiz. Bilimsel bilginin iyi ya da kötü sonuç vermesi insanların kullanım amaçlarına bağlıdır.
    5-Hayal gücü, sabır, merak, şüphe ve yaratıcılık gibi özellikler bilim insanlarını diğer insanlardan farklı düşünmelerini sağlar.

    https://tr.wikipedia.org/wiki/Bilim
    http://www.fenodevi.com/bilim-adamlari/111-bilim-adamlarinin-ortak-ozellileri
    Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş
    Prof. Dr. Salih Çepni

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Derya,
      2. ve 3. sorular üzerinde biraz daha düşünelim.

      Sil
  12. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  13. İyi akşamlar hocam, cevaplarım umarim yeterlidir..
    Cevap1: Bir bilim insanının probleme çözüm bulması kolay değildir. Bilim insanının meraklı ve istekli olması sonuca ulaşmasında önemli rol oynar. Ayrıca bilim insanı çevresinde olup biten olayları gözlemleyerek genellemelere ulaşabilmelidir. Örneğin, günlük hayatta cisimlerin suda yüzmesini hemen herkes gözlemlemiş, ancak bunun nedenini araştırmamıştır. Arşimet, cismin suda “neden yüzdüğünü” sorgulayarak olaya bilimsel açıdan yaklaşmıştır. Bilim insanı bilimsel bir probleme çözüm ararken sabırlı, istekli ve kararlı olmalıdır. Suyun taşması olay, suyun kaldırma kuvveti ise olgudur.
    Cevap2: farklı kılan, yaptığı gözlemdir. Arşimet’in en büyük başarısı “gözlem ile muhakemeyi birleştirmesi”dir. Böylece modern anlamda bilimsel yöntemin ilk özgün örneğini vermiştir. Demek ki bilimsel gözlem şunları gerektiriyor: Sorun, dikkat, ön bilgi ve analitik bakış, ilişki kurabilme (sezi). Arşimet Gözlem konusu olayla, maddenin önemli bir niteliği arasında ilişki kurabilmiştir. Bu sezidir. Madde hakkında bilgi sahibidir. Gözlemini analitik yapmıştır. Dikkatlidir. Kendini bütün varlığıyla gözlemine vermiştir. İşte bu unsurlar bir araya gelince gözlem farklı olmuştur: Bilimsel olmuştur, verimli olmuştur.
    Cevap3: Bilimin daha çok yaratıcı yönü daha ağır basar. Çünkü yaratıcılık, herkesin gördüğü şeyi görüp, farklı şeyler düşünebilmektir araştırma yapılan konu ile ilgili önceki bilgilere bakılır, bazen oradaki bilgilerden yararlanılarak devam edilir araştırma, bazen de yapılan bilgilerden başka bilgiler bulunabilir ve önceki bilgilere eklenebilir ya da önceki çürütülüp yeni bulunan bilgi kullanılır. Hikayede Arşimet in karşılaştığı bu olayla daha önce belki başka bilim insanları da karşılaşmıştı. Aynı bilgilere ve gözlemlere onlar da sahip idiler fakat bu ilişkiyi kuramadılar.
    Cevap4: Bir sosyal olay ve ilişki üzerine etik açıdan yapılan her değerlendirme, bilimsel gerçek değil, bir değer yargısıdır. Değer yargıları, kişisel dünya görüşü, ve etik anlayışından kaynaklanan "iyi" ve "kötü" şeklindeki sübjektif ifadelerdir. Böylece değer yargısında bulunmak; sosyal gerçeğe ilişkin pozitif bir tutum değil; gerçeğin, "olması gerekene" göre şekillendirilmesini amaçlayan, normatif bir tutumdur. Eğer bir olgunun değerlendirilmesi "iyi" ise, olması; "kötü" ise olmaması istenir. Oysaki, "olan" bir gerçekten, hiçbir zaman "olması gereken" çıkarılamaz. Ayrıca değer yargılarının doğru veya yanlışlığı, empirik-gerçek olayla test edilemez; sadece sübjektif-kişisel bir inanç değeri taşır.
    Cevap5:bilim insanları olaylar hakkında soru soran ve bu soruları sistematik olarak cevaplama yoluna giden insanlardır. Doğaları gereği meraklı ve iyi organize insanlardır. Diğer insanların aksine, bilim insanları bir şeyleri gözlemleme yeteneğine ve gözlemlediklerinde bir şeyler görebilme yetisine sahip olurlar.


    http://www.deu.edu.tr/userweb/husnu.erkan/de%C4%9Fer%20yarg%C4%B1lar%C4%B1%201.doc
    https://tr.wikipedia.org/wiki/Bilim_insan%C4%B1
    http://www.cihandura.com/arsiv/bilimsel-yontem-yazilari/672.html
    http://www.bilgicik.com/yazi/bilim-insaninin-ozellikleri/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Sevcan,
      2. cevapta gözlem-çıkarım ilişkisini biraz daha netleştirirmisin.
      3. sorunun üzerinde biraz daha araştırma yapmalısın.
      1., 4. ve 5. sorulara kendi kendi cümlelerinle cevap vermelisin, başkalarının cümleleriyle değil, BU DURUM HERKES İÇİN GEÇERLİ!!!!


      Sil
    2. Günaydın hocam..
      Cevap1: bilim fiziki ve doğal evrenin yapısının ve hareketlerinin birtakım yöntemler(deney, düşünce ve/veya gözlemler) aracılığıyla sistematik bir şekilde incelenmesini de kapsayan entelektüel ve pratik çalışmalar bütünüdür. Bilim; neden,merak ve amaç besleyen bir olgu olarak günümüze kadar birçok alt dala bölünmüş, insanların daha iyi yaşam koşullarına kavuşmasına, bilinmeyen olguları bulmasına ve yeni şeyler öğrenmesine önayak olmuştur. Arşimeti sonuca ulaştıran ise onun merakli, iyi bir gözlemci olması, yaratıcı, dahi ve ustun problem çözme yeteneği olmasıdır . Taşan su olay ve sıvıların kaldirma kuvveti olgudur.
      Cevap2: Küvete girildiğinde su düzeyinin değiştiğini fark etmek bir gözlemdir. Olasıdır ki, Archimedes'den önce de pek çok kimsenin gözünden kaçmamıştır bu olay. Ama Archimedes'e gelinceye dek hiç kimsenin gözlem konusu bu olayla herhangi bir nesnenin maddesel niteliği arasında ilişki kurduğunu bilmiyoruz. Bir araştırmacıya üstün bilim adamı kimliği kazandıran şey (buna ister sezgi, ister yaratıcı zekâ, ister deha diyelim) işte sıradan kimselere kapalı kalan bu türden bir ilişkiyi kurabilmektir.
      Cevap3: Bilim hayal gücü ve yaratıcılığın birleşmesiyle oluşur. Yaratıcılık, olmayan bir şeyi hayal edebilme, bir şeyi herkesten farklı yollarla yapabilme ve yeni fikirler geliştirebilme yeteneğidir. Bu durumda Arşimet yaratıcıdır. Çünkü hikayede aynı olay üzerine daha önceki bilim insanları da karşılaşmıştı. Aynı bilgilere ve gözlemlere onlar da sahiptiler. Arşimet yaratıcılığıyla biraz da hayal gücüyle kaldırma kuvvetini bulmuştur.
      Cevap4: Bilimin sonucunu iyi ya da kotu olarak nitelendiremeyiz . sonuçta bilim nesneldir. Kişiden kişiye değişmez. Kuyumcunun hilekarligini yaşamıyla ödemesini de doğru buluyorum ;)
      Cevap5: Bilim insani bilimsel yöntem kullanan bir bireydir. Bilim insanları; fiziksel, matematiksel ve sosyal alanlar da dâhil olmak üzere bilimin tüm alanlarında araştırmalar yaparlar. Onlar olaylar hakkında soru sorar, meraklı, yaratıcı, iyi bir gözlemci, şüpheli ve iyi organize insanlardır

      Sil
  14. CEVAP 1. Bizim olağan olarak gördüğümüz olayları bilim insanları anlamaya çalışır. Bu süreçte bilimsel olgular/olaylarla ilgili bulguları birleştirirken planlı ve sistemli olarak çalışırlar. Çözümleme, yorumlama, değerlendirme ve rapor edilme süreci sonucunda bilimsel olguları oluştururlar. Arşimenti sonuca ulaştıran bilinen bir kavramın belli bir sorununu çözmek için dâhice kullandığı problem çözme yeteneği ve olguları oluştururken gösterdiği disiplinli çalışmasıdır. Sıvıların kaldırma kuvveti prensibi olgudur. Maddelerin batan hacmi kadar sıvı taşırması olay dır.
    CEVAP 2. Bilim insanları problem çözerken 3 kavramdan etkilenirler: Deneyim, konu hakkında kazanmış olduğu tecrübelerdir ve her bilim adamı aynı tecrübeleri kazanamaz. muhakeme, problemi çözmede kullanılan yöntemlerdir ve bilim adamları farklı yöntemler kullanarak çözüme giderler. Araştırma, bu basamakta yapılan gözlemler kişiden kişiye farklılık gösterir ve araştırma sonucunda yapılan değerlendirmeler raporlar planlı ve sistemli olarak incelenmelidir. Her bilim adamı aynı titizlikle çalışmalarını yürütemeyebilir. Ve bunlardan farklı olarak bir diğer özellik bilimde kuşkuculuk, kuşkuculuğu elden bırakmamak hem yeni bilgilere açılımı sağlar; hem de başkaları tarafından yapılmış araştırmalardaki yanlışlıkları, ihmalleri görmeye yol açar. Arşimet’e önceden bilinen fakat çözümlenemeyen kavramları farklı problem çözme becerisiyle uygun analiz ve çözümlemeler yaparak maddenin özgül ağırlıkları ve hacimleri arasındaki ilişkiyi tek bir hipotezde birleştirerek açıklamışdır.
    CEVAP 3. Bilim hem prosedürel hem yaratıcılığı içinde bulundurması gerekir. Fakat yoğunluk kavramı ve cismin toplam ağırlığı ilişkisini bulan bilim adamı Arşimet’le aynı hayal gücünü yaratıcılığı kullanmadığı için sonuca ulaşamamıştır. Bence prosedürel bilginin oluşabilmesi için öncelikle hayal gücü ve yaratıcılık olmalıdır.
    CEVAP 4. Bilimsel bilgi yaşanan olaylar sonucuna göre nitelendirilmez. Bilim objektiftir. Kişiden kişiye göre değişmez ya da olayların sonucuna göre iyi bilgi kötü bilgi diye nitelendiremeyiz. Çünkü iyi ve kötü kavramları görecelidir. Kuyumcu yaptığı kurnazlığın hilekârlığın bedelini ödemiştir.
    CEVAP 5. Bilme arzusu, merak, gerçekleri sezme, algılama gücü ve yaratıcılık genellikle her bilim insanında bulunan özelliklerdir. Bu yetenekler her bilim insanında aynı düzeyde bulunmayabilir. Arşimet’te daha önceki bilim adamlarından farklı olarak bu yetenekleri kullandığı için kaldırma kuvvetini o bulmuştur.

    KAYNAKÇA:
    Dünya tarihine yön veren en etkin 100 MİCHAEL H. HART
    http://www.makaleler.com/ar%C5%9Fimetin-hayat%C4%B1-ve-%C3%A7al%C4%B1%C5%9Fmalar%C4%B1
    http://www.makaleler.com/bilim-ara%C5%9Ft%C4%B1rma-eti%C4%9Fi
    https://tr.wikipedia.org/wiki/Bilim
    http://www.gau.edu.tr/PDF-Files/JASA_03_06_PDF/JSAS_003_06_07_Aydogan.pdf

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İYİ AKŞAMLAR HOCAM

      Sil
    2. Merhaba Derya,
      cevaplarında başlangıç için iyi ama bazı eksiklikler var,
      1. ve 2. sorular üzerinde biraz daha düşünelim...

      Sil
    3. Merhaba hocam
      CEVAP 1. Bilim insanı kuşkucudur ,meraklıdır, şüphecidir, iyi gözlem yapma yeteneğine sahiptir.her olayda bir nedenlik arar.sistemli gözlemler sonucu bilgiye ulaşır. Arşimentti de merakı kuşluculuğu problem çözme yeteneği ve yaptığı gözlemler sonuca ulaştırmıştır. Arşimetin küvete ayak atınca su düzeyinin yükseldiğini oturunca suyun taştığını görmesi ( maddenin batan hacmi kadar sıvı taşmasını gözlemlemiş) olay , sıvıların kaldırma kuvveti olgudur.
      CEVAP 2. Bilim insanlarının aynı probleme aynı bakış açısıyla bakmasını bekleyemeyiz. Bakış açısını açacak olursak gözlem yetenekleri hayal güçleri , ve en başında düşünceleri farklıdır.Cisimlerin suda yüzmesi önceden gözlemlenmiş, ancak bunun nedenini araştırılmamış. Arşimet, cismin suda “neden yüzdüğünü” sorgulayarak olaya bilimsel açıdan yaklaşmıştır. Arşimentte diğer bilim insanlarından farklı çözüm yolları bularak hipotezi kurmuştur. Arşimettin problem çözme ve gözlem yeteneği sayesinde sonuca ulaşmıştır.

      Sil
  15. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  16. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  17. iyi aksamlar hocam umarım cevaplarım yeterlidir :)
    1. Bilim insanını bilim insanı yapan özellikler; sabırlı, iyi bir gözlemci olmaları, gelişmeleri takip etmeleri, hayalperest ve yaratıcı bir zekaya sahip olmalarıdır. Günlük yaşantımızda bir cismin suda yüzdüğünü hepimiz gözlemlemişizdir fakat bu neden böyle? Cisim suyun üzerinde nasıl böyle duruyor? sorularını sormak bile aklımıza gelmemiştir ve araştırmamışızdır. Arşimet ise cismin suda “neden yüzdüğünü” önce sorgulayarak olaya bilimsel açıdan yaklaşmıştır. Ve Arşimet Kralın tacına odaklı kalmamış, günlük yaşamda gözlem yaparak ve farklı açılardan bakarak sonuca ulaşmıştır. Kendisi suya girdiğinde taşma olduğunda bunu kralın tacı ile bağdaştırmıştır. Suyun taşması olay, suyun kaldırma kuvveti ise olgudur.
    2.. işte bu durumda ‘bakmak ve görmek’ kavramları devreye girmekte. Herkes bakar ama herkes göremez. Arşimet’e verilen görevden dolayı ( her an yaşadığı ufak bişeyi bile) ispatlayacagı konu ile bağdaştırmıştır. Ki bilim adamları çalısmalarını sonuca ulasıncaya kadar sürdürür ve gözlem yapar ve küçücük ip uçlarını bile iyi degerlendirirler.
    3.Ben yaratıcılık gücünün ağır bastığını düşünüyorum. önceki sorularda da dediğim gibi günlük yaşantımızda bir cismin suda yüzdüğünü hepimiz gözlemlemişizdir fakat bu neden böyle? Cisim suyun üzerinde nasıl böyle duruyor? sorularını sormak bile aklımıza gelmemiştir ve araştırmamışızdır. Parçada ise’ Arşimet küvete ayak atınca su düzeyinin yükseldiğini fark eder, oturunca suyun taştığını görür ve hemen suya daldırılan bir nesnenin hacminin, yapısal biçimi ne olursa olsun taşırdığı suyun hacmi ile belirlenebileceğini anlar.’ Burada hayal gücü ve yaratıcılığı görüyoruz.
    4. Burda bahsedilen şey iyi kötü kavramı. Bilim iyi ya da kötü diyemeyiz bilim objektiftir kişiye ya da olaylara göre değişmez. Bilimsel bilginin kanıtlanması sonucu kötü bir olay yaşanıyorsa birileri cezalandırılıyorsa bu o bilginin kötülüğü değil kişinin kötülüğündendir.
    5. Bilim insanlarını diğer insanlardan farklı düşünmelerini sağlayan özellikler; iyi birer gözlemci olmaları, şüpheci, araştırmacı, sabırlı, küçük ipuclarını iyi degerlendirebilmeleri, hayalperest ve yaratıcı olmaları.


    KAYNAKÇA
    https://tr.wikipedia.org/wiki/Ar%C5%9Fimet
    http://kimyaca.com/bilim-adaminin-10-ozelligi/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Zeynep,
      "hayalperest ve yaratıcı bir zekaya sahip olmayı" biraz daha açıklamalısın.

      Sil
    2. merhaba hocam,
      hayalperest ve yaratıcı zekaya sahip olmak derken; Arşimet küvete ayak atınca su düzeyinin yükseldiğini fark ediyor oturunca suyun taştığını görüyor ve hemen suya daldırılan bir nesnenin hacminin, yapısal biçimi ne olursa olsun taşırdığı suyun hacmi ile belirlenebileceğini anlıyor. Burada hayal gücü ve yaratıcılığı görüyoruz. günlük yasantımızda bu hepimizn basına geliyo fakat biz bunu sorgulamıyoruz bazı olaylarla bağdaştırmıyoruz.Bilim adamları çok yönlü ve çözüme odaklı düşündükleri için bu kavramları kullandım :)

      Sil
  18. iyi akşamlar hocam
    Cevap 1. Bilim insanlarının meraklı,iyi bir gözlemci,şüpheci,düşünen ve yeni fikirler üreten gibi özelliklere sahip olmaları onları yönlendiren özellikleri arasındadır.Archımedes'i sonuca ulaştıran özelligi ise iyi bir gözlemci ve yorumlama yetenegine sahip olmasıdır.Maddenin batan hacmi kadar sıvı taşırması olay,sıvıların kaldırma kuvveti ise olgudur.
    Cevap 2. Bilim insanları bir problem üzerinde pek çok deneyler yaparlar ve farklı sonuçların ortaya cıkması çok dogaldır.Buda bilim insanlarının farklı baķış acısına sahip olmalarından kaynaklanır.Archımedes ise olayı çok dikkatli gözlemlemesi ve gözlemlediklerini hayal gücü ve yorumlama yetenegi ile birleştirmesi ile maddenin özgül ağırlıkları ve hacimleri arasındaki ilişkiyi (kaldırma kuvvetini )birleştirerek açıklamıştr.
    Cevap 3. öncelikle bilimin prosedürel veya yaratıcılık yönü ağır basar şeklinde ayrım yapılmamalı bence.Hem prosedürel hemde yaratıcılığı kullanarak bilgilere ulaşılabilir.Bilim insanlarının bilgiye ulaşırken kullandıkları yöntem farklı olabilir.Burada Archımedes merak duygusunu ,yaratıcılıgını, hayal gücünü ve yorumlama yetenegini kullanarak bu sonuca ulaşmıştır.
    Cevap 4.Bilgiye ulasılmasının sonucunda olumsuz ayların yaşanmasıyla o bilgiyi kötü olarak nitelendiremeyiz.Bilim objektiftir ve kişiden kişiye göre degişmez.
    Cevap 5.En önemli özellikleri meraklı bir yapıya sahip olmaları ve bilgiye ulaşmada kararlı bir yapıya sahip olmalarıdır.Bununla birlikte olayları çok dikkatli gözlemlemeleri ve yorumlama yeteneklerinin olmasıdır.Archımedesinde bu özelliklerine dayanarak farklı sonuçlar elde ederek diger insanlardan ayıran özellikleri olduğunu görürüz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Büşra,
      Bilim objektifmidir???
      biraz araştıralım, HERKES ARAŞTIRSIN!!!!!!!!!

      Sil
    2. Hocam bilim objektifdir. Aslinda nesnellik ve objektiktiflik birbirine kariatiriliyor ve ayni oldugu düşünyluyor ancak nesnellik herkes icin ayni dogru bilgiyken objektiflik tarafsiz davranmaktir. Bilimdede insanlar dogry bilgiyi anlamk ya da yorumlamak icin tarafsiz davranirlar...

      Sil
    3. Bilimin öznel tarafı da olduğu düşünülürse (çünkü bi özne tarafından oluşturuluyor) bence tam olarak objektif sayılmaz. Ama doğru bilgi 1 tanedir ve herkes tarafından kabul edilir bu yönüyle objektif sayılabilir.

      Sil
    4. Objektiflik nesnel düşünce tarzıdır.Yani herhangi bir konuda tarafsız değerlendirme yapmak,kişisel görüşünü değerlendirmenin dışında tutmaktır.Bundan dolayı bilim objektiftir.Çünkü doğru ve kanıtlanabilir bilgiler bütünüdür.

      Sil
    5. Bilim tam olarak objektif degildir. Objrktif demek bir seye tarafsiz bakma. Ama bilimsel bilgiyi arastirma sorgulama ve gözlem sirasinda bilim insanlari birseylerden etkilenir(din,yasadigi dönem...) ve etkilenme oldugu icin her zaman her bilim insani tarafsiz bir sekilde düsünemez ve yorumlayamaz.

      Sil
  19. Hocam son kısma kaynakça yazmayı unutmuşum.
    www.universite-toplum.org
    tr.m.wikipedia.org/wiki|Bilim
    www.forumalew.org
    www.inovasyonel.com/Bid=958776

    YanıtlaSil
  20. İyi akşamlar Sinan Hocam.
    1) Herkes bilebilir, herkes sınıflayabilir, herkes biriktirebilir ama herkes doğru gözlemleyemez ve yorumlayamaz. Bilim insanını bilim sürecinde stratejik bir noktaya taşıyan temel nokta, gözlem ve yorumlama sürecidir. Bilim insanının olgu ve olayları ''görme ve yorumlama'' yöntem ve süreci, onun nesnelliğinin de ölçüsüdür. Herkez suya batan bir maddenin suyu taşırdığını görebilir. Ancak herkez bunun ne anlama geldiğini bilemez. Arşiment herkezden farklı bakmış ve herkezden farklı bir yorum çıkarmıştır. Olgu: sıvıların kaldırma kuvveti Olay: maddelerin batan hacimleri kadar sıvı taşırmasıdır.

    2) Bilimsel bilgi herkezce aynı kabul edilebilir fakat bu bilimsel bilgiler farklı insanlar tarafından yorumlanır. Buda bilimin öznel tarafıdır denebilir. Her insanın olay ve olguları açıklama anlama çabası yaşantılarıyla farklılık göstermektedir. Bu nedenle her bilim insanının probleme çözüm getirme yöntemi farklıdır. Arşiment'in probleme özgün çözüm getirme yöntemi onu başarıya ulaştırmıştır.

    3) Öncelikle bir sanat için ne kadar hayalgücü gerekiyorsa aynı olayın bilim içinde geçerli olduğu kanaatindeyim. Bilim insanı geniş bir hayal ve yorumlama gücüne sahiptir. Hayal gücü geleceği belirler. Arşiment'in küvete ayak basmasıyla suyun kaldırma kuvvetini bulması onun hayalgücünün ne kadar iyi olduğunun bir göstergesidir çünkü herkez bu sonuca varamayabilir. Bilim hayal gücümüze bağlıdır. Biri uçmayı hayal etmeseydi belki uçaklar hayatımızda olmazdı.

    4) Öncelikle kötü ve iyi kavramları görecelidir. Bu nedenle bu olay herkezce kötüdür demek yanlıştır. Aynı zamanda iyi veya kötü kavramları bilim için doğru kavramlar değildir çünkü bilim objektiftir. Herkezce test edilse de aynı sonuçları verir.

    5) Bilim insanlarını diğer insanlardan ayıran özellikler şunlardır demek biraz kısıtlayıcı olabilir ama başlıca bazı özellikler şunlardır diyebiliriz: İyi gözlem yapma, merak ve araştırma ruhu, sabır ve kararlılık, hayalperet yaratıcı bir zeka ve objektiflik.

    https://tr.wikipedia.org/wiki/Bilim
    http://kimyaca.com/bilim-adaminin-10-ozelligi/
    http://www.universite-toplum.org/text.php3?id=76
    http://sbed.mku.edu.tr/article/viewFile/1038000302/1038000251

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Suzan,
      bilim insanı nesnelmidir???
      bilimin öznel tarafları nelerdir??

      Sil
    2. Bilim insanının bir özne olduğunu unatmamak gerek yani bilim insanı öznellikten ne kadar kurtularak bilim yapmaya çalışsa da yaşadığı kültür ve geleneklerin etkisinde kalması mümkündür. Bilim öznel yada nesneldir diyemeyiz. Fakat şu şekilde özetlemek doğru olabilir: bilim öznel gözlemlerle başlar bu da bilim insanından kaynaklanır bu bilimin öznel tarafıdır ardından nesnellik gelir.. Düşüncem budur, Saygılar hocam

      Sil
  21. Merhabalar hocam,iyi akşamlar... Umarım cevaplarım yetelidir.
    CEVAP(1): Çoğu insanımızın bu neden böyle olmuş ? gibi sorularla ya da bazı fikirler düşünmesi ancak bunların sadece sözde ve düşüncede kalması bizleri bilim insanlarından ayıran niteliklerdir. Çünkü bilim insanları meraklı,çok düşünen,şüpheli,istekli ve yeni fikirler ortaya koyma çabasındaki insanlardır. Bilim insanlarının gözlem,araştırma ve keşfetme isteği zamanla bilimsel olguları oluşturur. Arşimet'i sonuca ulaştıran da çok yönlü düşünmesi,üstün problem çözme yeteneği ve gözlemleridir.Hamama gittiğinde ayağına suya soktuğunda ve suya oturduğu zamanki gözlemlerine dayanarak maddelerin batan hacimleri kadar sıvı taşırması olay,suyun kaldırma kuvveti ise olgudur.
    CEVAP(2): Öncelikle her insanın konuya bakış açısı farklıdır. Ki bu sadece bakış açısıyla değil bilim insanlarının ilgileri,merak konularının ne yönlü olduğuyla da ilişkilidir. En büyük etkenlerden biri gözlemdir. Aynı olay üzerinde yapılan gözlem kişiler tarafından farklı yorumlanabilir. Arşimet gözlemleri sayesinde hamama gittiğinde havuzun içindeyken ağırlıgının azaldığını hissetmiş ve bu sayede bir nesnenin hacminin,ağırlıgın yapısı nasıl olursa olsun taşırdığı suyun hacmi ile belirlenebileceğini anlayıp kaldırma kuvvetini bulmuştur.
    CEVAP(3): Bilim insanları için sadece yaratıcılık yönü ya da daha çok prosedürel yönü ağır basar demek yanlış bir olgudur.Çünkü ikisi de olmazsa olmazdır. Bilim insanları çok yönlü düşünen insanlardır. Yaratıcılıklarının yanında belli bir birikim ve ve bilgisi olması gerekmektedir. Büyük fikirlere imza atan bilim insanlarının yaratıcılık yönü çok gelişmiştir. Ancak bu yaratıcı özellik bilim yapmak için yeterli değildir. Bilimin kendine özgü süreçleri vardır.(gözlem,hipotez kurma...) Her maddenin kendine özgü ağırlığı olduğu Arşimet'in o anki hayal gücüyle değil bir bilgi birikimiyle biliniyordu. Ancak Arşimet'in suya ayağını girdirince su düzeyinin yükseldiğini fark etmesi ve oturunca suyun taştığını görmesi ve bu gözlemlerle ortaya çıkan suya daldırılan bir nesnenin hacminin yapısal biçimi nolursa olsun suyun hacmi ile belirlenebileceğini anlamıştır.Yani gözlem sonucu anlamıştır.
    CEVAP(4):Bilim öznel ifadeler ile değil nesnellikle ifade edildiği için bilimi iyi ya da kötü olarak değerlendiremeyiz.Bilim insanlığa katkı sağlar fakat iyi-kötü kavramları özneldir ve bilimi bu öznel kavramlarla nitelendiremeyiz.Bilim objektiftir ve realisttir.
    CEVAP(5):Bilim insanlarını diğer insanlardan farklı düşünmelerini sağlayan en önemli etken 'merak' duygularıdır. Bilim insanını diğer insanlardan ayıran özellikleri hayal gücü,zekası,farklı düşünme becerisi,sabırlılığı ve kararlı olmasıdır. Arşimet'te bütün bu özelliklere sahip olmakla birlikte ayrıca çok yönlü düşünmesi,teknik becerisi ve iyi bir gözlemci olması nedeniyle diğer insanlardan farklı düşünmelerini ve bilimsel ürünlerini ortaya koymalarını sağlar.

    KAYNAKÇA :
    https://www.youtube.com/watch?v=W8vjPCL71BM
    https://tr.wikipedia.org/wiki/Ar%C5%9Fimet
    http://www.cihandura.com/arsiv/bilimsel-yontem-yazilari/675.html
    https://tr.wikipedia.org/wiki/Bilim_insanı
    http://www.forumalew.org/soru-lar-ve-cevap-lar/517209-bilim-insanlarinin-ozellikleri-nelerdir.html
    https://tr.wikipedia.org/wiki/Bilim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Senem
      "Bilim öznel ifadeler ile değil nesnellikle ifade edildiği için..." bu ifadeyi biraz daha açabilirmiyiz???

      Sil
    2. Bilimsel bilgi evrenseldir. Herkes ondan ayni sonucu çıkarir kisiden kişiye,ülkeden ülkeye farklılık göstermez. Bu yüzden bilimsel bilgi nesneldir. İyi kôtü kavramları özneldir kişiden kişiye farklulik gösterebilir ve bilimi bu öznel kavramlarla nitelendiremeyiz.

      Sil
    3. Bu yorum yazar tarafından silindi.

      Sil
  22. merhaba hocam , umarim vermis oldugum cevaplar yeterli olmustur .

    CEVAP(1) = Bilim insanlarinda bulunan merak duygusu ve ayni zamanda olaylara şüpheci yaklaşimlari onlarin onemli ozelliklerindendir.bunumla birlikte doğayi anlama istekleri , araştirmaci ruhu ,var olan problemleri cozme istekleri(ki bu Arşimet'te tutku halini almiş) , bu sürecte gosterdikleri sabir, deney ve gozlemler onlari bilime yönlendirir.Problemi çözme isteği,meraki ve yaptiği gözlemler Arşimet i sonuca ulastirmistir.Arşimet in suya ayak basinca suyun yükselmesi ve ardindan oturunca suyun taşmasi olay , sivilarin kaldirma kuvveti ise olgudur.

    CEVAP(2) = Bilim insanlarinin yaşamiş olduklari çevrenin sosyal ve kültürel özelliğinin farkli olmasindan dolayi bu ilişkiyi kuramadiklarini düsunuyorum.Ayni zamanda hayal gücu ,problemlere farkli boyutta bakmalari ve gözlem yetenekleri farkli olduğu için farkli sonuçlar ortaya cikabilir.Arşimet in yapmiş olduğu gözlemler ve hayal gücü birleşerek maddenin özgül ağirligi ve hacmi(kaldirma kuvveti) hipotezi ile açıklamistir.

    CEVAP(3) = Bilim yalnizca prosedüreldir ya da yalnizca yaraticidir demek pek de doğru sayilmaz.Çünkü ikisi de birbiriyle bağlantilidir.Şöyle ki bilimsel bilgiye ulaşmak için öncelikle hayalgücu, yaraticilik gibi etmenler devreye girer.Sonrasinda ise biriktirmiş oldugu bilgi birikimi ile olayı bütünlestirir.Ayni zamanda bilim bir sürec işidir.Bir bilginin bilimsel bilgi sayilabilmesi için belli basamaklardan geçmesi( gözlem,hiptez, teori ...) gerekmektedir.Bu da belli bir zaman ve işlem gerektirir.Gòruldugu gibi bilim hem prosedürel hem de yaraticilik gerektirir.

    CEVAP(4) = Bilimsel bilgi yaşanilan olaylara gore iyi ya da kötü yakiştirmasini almaz.Bilimsel bilgi nesneldir.Kisiden kisiye değişmez.Herkes ayni anlami çikartir.İyi-kòtu kavramlari ise òznel ifadelerdir.Bu sebeple bilimsel bilgi iyi ya da kòtu gibi kavramlarla değerlendirilmez.Parçada geçen kuyumcu olayinda ise ; kurnaz kuyumcu yalnizca yaptiği kurnazliğin bedelini ödemistir.

    CEVAP(5) = Merakli ve iyi bir gözlemci oluşu , olaylara bakiş açilari , hayal gücü, sezgileri , şüpheci olmalari, olaylari yorumlama gücleri bilim insanlarini toplumdaki diğer insanlardan ayirmaya yetecek özelliklerdir.Arşimet ise bu oźellikleri barindirmakla birlikte gözlem yetenegini cok iyi kullanmasi toplumdaki diger insanlardan farkli düsunmesini saglar.

    KAYNAKÇA

    https://tr.wikipedia.org/wiki/Bilim
    https://makinecim.com/bilgi-7504_Bilimsel -Bilgi-Nedir
    https://www.bilgicik.com/yazi/bilim-insaninin-òzellikleri/
    https://www.universite-toplum.org/text.php3?id=76

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Pelin,
      cevaplarında genellikle "iyi bir gözlem yeteneğine" vurgu yapmışsın, gözlemle ilişkili olarak "çıkarım" üzerinde de biraz düşünmelisin...

      Sil
  23. merhaba hocam.
    1-Bir olaya hepimiz bakarız ama onun altındaki sebebi herkes göremez.cünkü merak etmeyiz bilim insanları olayların sebeplerini merak eder sorgular ,araştırır , farklı bir pencereden bakarlar ve asla pes etmezler. bilim insanı yeni bilgiye açıktır hazır bilgiyi alıp o şekilde kalmazlar o bilgiyi degiştirirler bazende yeni bir şekle sokarlar. küvetten suyun taştıgını herkes görüyordu fakat arşimet olaylara problem odaklı baktıgı için ve col yönlü düşündüğü için diğerlerinin göremediği şeyi görmüş ve sonuca ulaşmıştır.
    arşimeti sonuca ulaştıran şey çok yönlü düşünmesi ve en büyük tutksunn problem çözme olmasıdır. olay: arşimetin küvete girmesi sonucu suyun taşması olgu: arşimet prensibi (kaldırma kuvveti)
    2-her insanın bakış açısı farklıdır çünkü. arşimentin farklı çıkarım yapmasının sebebi çok yönlü bir bakış acısına sahip olmasıdır bazı bilim insanları olaya tek yönden bakar bu da onların olayların arkasındaki bazı sebepleri görmesini engeller.bazen cok ince düşünmekde insanların birşeyleri görmesini engeller çünkü çözüm bazen göz önündedir rastlantısal olarak bile ortaya cıkabilir. sadece bilği ve gözlem sonuca ulaşmak için yeterli degildir. hayal gücü ve soyut düşünmede gereklidir. zeka çeşitleride insandan insana farklılık gösterir buda arşimeti diğerlerinden ayıran bir özellik olabilir çünkü o çok yönlü düşünüyodu ve farklı zeka türlerinede sahipdi diyebilirim.arşiment bu ilişkiyi kurarken öncede dediğim gibi problem çözme yetenegi ve çok yönlü düşünmesi etkilidir.
    3-bilim ilk ortaya çıkmaya başladıgı zamanda eski bilgiler pek yoktu hiç yoktuda denilebilir bilimin gelişmesi merakla başladı o yüzdende merak daha ön plandadır. zamanla bilgiler biriktikçe eski bilgilerdende yararlanarak ve bu da merakla , hayal gücü ile desteklenerek bilimin gelişmesi sürdürüldü. belli bir bilği olmasada bilim gelişebilir hayal gücü sayesinde ama hayal yücü olmazsa herkes belli bilğiye belli bakış açısı ile bakacagından bilim yerinde sayar denilebilir.
    parçadanda yola cıkarsak o zaman da maddenlerin kendine özgü agırlıgı oldugu herkes tarafından biliniyodu ama kuvetde kendini taç gibi hayal edip çıkarım yapamadılar buda işte arşimetin hayal gücünü kullandıgını gösterir.
    4-kime göre iyi kime göre kötü bu değişir.biz bilimsel bilgiyi sonucuna göre degerlendirirsek çelişkiler olur ve bilgi kabul edilmez ve anlamsız kalacaktır. bundan dolayı sonuca göre iyi yada kötü diyemeyiz. bilimsel bilgi nesneldir ama sonuçlar öznellik içerebilir oyüzden sonucun bi önemi yoktur.
    5-her şeyden önce araştırmacı ruhu , merak etme, olaylarda sebep-sonuç ilişkisi kurma , kolay kolay yılmama, eski bilgilere takılıp kalmamaları, yeni bir şeyler üretme çabası. özellikle arşimet hikayedede dendiği gibi çok yölü düşünme ve problem çözme tutkusu diyebilirim. buda onun farklı bir prensip ortaya koymasını sagladı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Sultan,
      2.sorudaki "farklı çıkarım"a daha fazla vurgu yapmalısın...

      Sil
    2. Hocam farkli cıkarim derken kastettigim şey insanlarin ayni bilgiye bakis acilari farklidir,bu bilgiden farkli yorumlarcikarabilirler. Dolayisiyla farkli sonuc elde etmis olurlar. Zaten bu farkli cikarim yapma olmasaydi herkes goŕdügu seyi ayni yorumlardi diye düşunuyorum

      Sil
  24. https://tr.wikipedia.org/wiki/Ar%C5%9Fimet_prensibi
    https://tr.wikipedia.org/wiki/Ar%C5%9Fimet
    http://kimyaca.com/bilim-adaminin-10-ozelligi/

    YanıtlaSil
  25. İyi günler hocam...
    1-Bilim insanının araştırmacı olması gördüğü herşeyden şüphe duyması ve onları sorgulaması,kararlı olması ve her bilim insanında olan yaratıcı düşünme yeteneğinin olması deney ve gözlemlerinde bilim insanlarını yönlendirir.Arşimeti sonucu ulaştıran olgusal olay;küvete girdiğinde suyun taşması olayıdır. Hamamdayken maddelerin hacimleri kadar sıvı taşırması olay,sıvıların kaldırma kuvveti prensibi olgudur.
    2-Arşimetten önceki bilim insanları bu bilgi birikimine ve bilim adama olma özelliklerine sahiptiler ancak her bilim adamı olaylara aynı bakış açısıyla bakmazlar üstelik Arşimet döneminde bir ihtiyaçatan kaynaklanan durum üzerine çalışmalar yapmıştır(kralın tacının kontrol edilmesi)
    3-Bilim daha çok prosedüreldir yani bilgi birikimi ve bu bilgilerin işlenmsi yeni bilgilerin elde edilmesi dir.yalnız bunlar tek başına yeterli olmaz bilim insanı eldeki bu bilgi birikimiyle ve yaratıcı düşünme yeteneğiyle birleştirerek sonuca ulaşabilir.Parçadan örnek verecek olursak altın elementinin gümüş elementinden daha ağır olduğu biliniyor bundan yararlanarak sıvıların kaldırma kuvveti prensibini bulmuştur.
    4Kuyumcunun ölmesinin bilimle bir alakası yoktur sahterkarlık yaptığı için canından olmuştur, bilim objektifdir her zaman aynıdır kişiye göre iyi yada kötü diye değişmez.
    5-Bilim insanını diğer insanlardan ayıran özellikler şunlardır ;meraklı olması.kararlı ve sabırlı olması.iyi bir gözlem ve deney yeteneğine sahip olması,yaratıcı düşünme yeteneği,tarafsız olması,özgür olması,taviz vermeden gerçekleri savunması...
    http://www.koprudergisi.com/index.asp?Bolum=EskiSayilar&Goster=Yazi&YaziNo=778
    http://www.msxlabs.org/forum/fizik/16002-suyun-kaldirma-kuvveti-arsimet-prensibi.html
    https://tr.wikipedia.org/wiki/Ar%C5%9Fimet_prensibi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Kadir,
      2. cevaptaki "ihtiyaçtan kaynaklanan durum" üzerinde biraz daha durmalısın.
      4. cevpata "bilim objektiftir" demişsin,
      bunu biraz daha genişletelim...

      Sil
  26. merhabahocam
    1)Bilim insanları sürekli yeni arayarayışlar içinde oldukları için etraflarında gördükleri herşeye şüpheyle yaklaşırlar.Buda onların yeni bilgilere ulaşmalarını sağlar.Arşimet kralın verdiği görevle yeni bir arayış içindeyken hamamda sıvıların içindeki madde kadar sıvı taşırdığı olayıyla karşılaşmış ve bundan yararlanarak sonuca ulaşmıştır.Burda sıvıların içindeki madde kadar suyu taşırması olay sıvıların kaldırma kuvveti olgudur.
    2)Daha önceki bilim insanlarıda aynı olayla karşılaşmışlardır ancak aynı ilişkiyi bulamamışlardır.Olaylar belli bir yerde de ve zamanda gerçekleşir.Arşimet o zaman da kralın verdiği görevi yerine getirmek için karşılaştığı olayla olguyu ilişkilendirip sonuca ulaşmıştır.Yani tamamiyle o zamanın ihtiyacına göre değerlendirilmiş bir durum.
    3) bilim hem hem prosedürel hemde yaratıcıdır.Sadece prosedürle bilim in olamayacağını düşünüyorum.Çünkü bilim insanı yaratıcılığına da kullanıp hipotezler kurar. Kurduğu bu hipotezleri deney gözlem ve bilgileriyle test ederek kanıtlamaya çalışır.Örnek olayda da Arşimet sezgisiyle durumu farketmiş ve bilgisi ve hayal gücüyle hipotez kurmuş ve olayı çözmüştür diye düşünüyorum.
    4)Bilimsel bilgiyi iyi veya kötü diye nitelendiremeyiz.Çünkü bilimsel bilgi kullanıldiğı olaya göre sonuç verir.Örnekteki kuyumcu tamamiyle kurnazlığından dolayı öldürülmüştür.Bunu bilime dayandırmak yanlış olur diye düşünüyorum.
    5)Bilim insanları;iyi gözlemcidirler,meraklı ve araştırmacıdırlar,Hyalperest ve yaratıcı bir zekaya sahiptirler,sabırlı ve kararlıdırlar,bilgi onlar için birer anahtardır ve özgüveni yüksek insanlardır.
    kimyaca.com
    www.fenodevi.com
    wikipedia.org

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Rukiye,
      kuyumcu kurnazlığının cezası olarak ölmüştür diyorsun,
      ama yüksek teknolojili silahlarla masum siviller savaşlarda ölüyor, onlar neyin cezasını çekiyor???
      bunu biraz düşünelim...

      Sil
  27. İyi Akşamlar Hocam
    Cevap 1; Bilim insanı meraklı,araştırmacı, gözlemci, olaylara şüpheyle yaklaşan bireylerdir.Arşimet'de merakı, farklı bakış açısı ve gözlemlemesi ile sonuca ulaşmıştır. Arşimet'in küvete adım attığında suyun taşması olay,suyun kaldırma kuvveti de olgudur.
    Cevap 2; Bir bilim insanı aynı olaya farklı bakış açısı ile bakabilir. Diğer bilim insanları ile düşünce yapıları zekaları farklı olduğu için diğer bilim insanlarının göremediğini Arşimet görmüştür. Arşimet kendisindeki merak duygusu ve günlük hayattaki gözlemleri sonucunda Kaldırma Kuvvetini bulmuştur.
    Cevap 3; Bilim daha çok bilim insanının yaratıcılığına ,hayal gücüne dayanır diyebiliriz. Aynı zamanda bilim insanları fikirlerini ortaya koyarken yaratıcılıkları doğrultusunda süreç içinde araştırmaları bilgiye ulaştırır. Diğer bilim insanlarının aynı durumda olmasına rağmen sadece Arşimet'in kaldırma kuvvetini bulması Arşimet'in zekasının ve yaratıcılığının bir sonucudur.
    Cevap 4;Elde edilen bilginin sonucundan kuyumcu öldürülmeseydi yani ceza olmasaydı elde edilen bilgi kötü durumlara yol açmamış olacaktı. Elde edilen bilgi durumları iyi yada kötü yapmaz . Bilgiyi iyi yada kötü diye nitelendiremeyiz.Çünkü bilim objektifdir.Bilgi zaman ,mekan,ve kişilere göre değişmez. Sadece bireylerin tutum ve davranışları ulaşılan bilginin sonucuna bağlanırsa iyi yada kötü durumlar ortaya çıkar.
    Cevap 5;Bilim insanı iyi bir gözlemci ve meraklı olduğu için çevresini iyi gözlemler. Problemlerdeki çözümlerinin kaynağında bu gözlemlerinin ve merakının sonucudur diyebiliriz. Bilim insanı farklı bakış açısına, zekaya sahip olduğu için probleme diğer insanlardan farklı bakar ve çözümler bulabilir. Ve elindeki ipuçlarını iyi birleştirir.

    Kaynakça

    http://kimyaca.com/bilim-adaminin-10-ozelligi/
    https://tr.m.wikipedia.org/wiki/Ar%C5%9Fimet_prensibi
    http://www.fenodevi.com/bilim-adamlari/111-bilim-adamlarinin-ortak-ozellileri

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Melike,
      1, 2 ve 5. cevapların üzerinde biraz daha düşünelim...

      Sil
  28. 1)Bir bilim insanının doğru bilgiye ulaşması için araştırma, merak etme ,düşünme sabırlı, kararlı olmak ve belli bir beceri gerekir. Bu özelliklerin Arşimet de bulunmasından dolayı Arşimet’i doğru yola yöneltmiştir. Gözlemlerinin üzerinde odaklanması onu diğer insanlardan ayırmıştır. Bu hikaye de anlatılmış olan olay: suyun taşması, olgu ise: suyun kaldırma kuvvetidir.
    2)Daha önceki bilim insanları belli bir araştırma, gözlem ve bilime karşı merak özelliğini belli yönde kullanamamasından dolayı sonuca kimse ulaşamamıştır. Arşimet düşünüp araştırıp olayları kendi zihninde belli bir süzgeçten geçirdikten sonra herkesin doğruya ulaşmasını sağlayan sıvıların kaldırma kuvvetini açıklamıştır. Bunu başarmasının sebebi kralın Arşimet ten yardım istemesi olmuştur.
    3)Bir bilim insanı öncelikle yaratıcı olarak; hayal gücü ve sezgileri doğrultusunda belli düşünceler içerisine girer ve varsayımlarda bulunur. Varsayımları doğrultusunda prosedürel olarak belli aşamalardan geçirir ve sonuca ulaşır. Bundan dolayı iki kavram birbirini tamamlar. Bilim insanı objektif olmalıdır.
    4)Bilim insanlığın faydasına olan bir kavramdır. Yapılan çalışmalar sonucunda ortaya çıkarılan buluş ve teoriler birilerinin çıkarlarına uyuş masada yani hikaye de kuyumcunun bu durumu canıyla ödemesi bir şeyi değiştirmez. Bilim doğru bilgiyi ortaya çıkarma çabasıdır.
    5) Birinci soruda anlattığım gibi bilim insanlarının belli yetenekleri(araştırma, merak etme ,düşünme gibi)özellikleri vardır. Arşimet’i diğer bilim insanlarından ayıran özelliği bilimsel kişiliğinde göz alıcı teknisyen bilgisi ile üstün matematik yeteneğinin birleşmesidir. Problem çözmek onun en büyük tutkusu olduğundan dolayı çözüm üretmekte başarılı olmuştur. Bu durumda onu diğer kişilerden ayıran bir özelliktir.

    http://www.matematikcifatih.com/unlu-bilim-adamlari/archimedes-arsimet
    http://kimyaca.com/bilim-adaminin-10-ozelligi/
    https://tr.wikipedia.org/wiki/Olgu
    https://tr.wikipedia.org/wiki/Olgu
    https://tr.wikipedia.org/wiki/Bilim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu yorum yazar tarafından silindi.

      Sil
    2. iyi akşamlar hocam

      Sil
    3. Merhaba Ahmet,
      "Bilim insanı objektif olmalıdır" demişsın,
      bunun üzerinde biraz daha duralım...

      Sil
    4. (merhaba hocam) Bilim insanı objektif olmalıdır dan kastım: kişisel çıkar ve isteklerinden ziyade bilginin peşinden gitmektir. Ön yargılarını kişisel duygularını ve düşüncelerini işinden ayırt etmesidir.

      Sil
  29. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  30. Bilimsel bilgi nesnel ,yani objektif olmalıdır hocam.Çünkü bilimsel bilgi kişiden kişiye göre degişmez.Bilimsel bilgi olgulardan dogrulanabilir ifadelerden elde edilir.

    YanıtlaSil
  31. Merhaba hocam
    Cevap1:Özellikle bilim insanları meraklıdır.Etrafı gözlemlerken akıllarına binbir çeşit soru takılır.Bu özellikleri onları sonuca götürür.Suyun taşması olay,suyun kaldırma kuvveti ise olgudur.
    Cevap2:Öncelikle bilim gözleme dayalı akıl yürütme yoluyla olguları açıklama çabasıdır.Arşimet doğada tesadüfe yer olmadığını her zaman aynı koşullarda aynı sonuçları vereceğini savunmuştur.Arşimet gözlemleri sayesinde maddelerin özgül ağırlıkları ve hacimleri olgularını tek bir hipotezde birleştirmiştir.Sonuç olarak kaldırma kuvveti hipotezini ortaya çıkarmıştır.
    Cevap3:Bence hayal gücü ve yaratıcılık daha önemlidir. hocam.Archimedes’in araştırmalarından önce, tahtanın yüzdüğü ama demirin battığı biliniyordu; ancak bunun nedeni açıklanamıyordu.Ama arşimet açıkladı ve bu durum da onun kaldırma kuvveti konusunda diğer bilim insanlarından çok daha çalıştığını çabaladığını gösterir.
    Cevap4:Bilim objektiftir.İyi ve kötü kavramlarına bilimde yer yoktur.
    Cevap5:Bilim adamı meraklıdır. Etrafını gözlemlerken aklına binbir çeşit soru takılır. Neden böyle, nasıl böyle oluyor? Evrende cevabını bilmediğimiz o kadar çok şey var ki. Bilim insanı bu merakı doğrultusunda araştırma yapar. Çok okur. Öğrenmek için hiçbir fırsatı kaçırmaz. Soru sormaktan çekinmez.Günümüzde dünya bu konuma geldiyse bilim insanları sayesindedir.
    İyi akşamlar hocam



    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Tansu,
      1 ve 4. cevapların üzerinde biraz daha araştırma yapmalısın...

      Sil
  32. https://tr.wikipedia.org/wiki/Ar%C5%9Fimet
    http://kimyaca.com/bilim-adaminin-10-ozelligi/
    http://www.bilgiustam.com/arsimet-archimedes-kimdir/

    YanıtlaSil
  33. İyi akşamlar hocam
    CEVAP 1) Bilim insanlarını merak,sezgi, hayal gücü,azimli olmak ve zekanın yönlendirdiğini düşünüyorum.
    Arşimet küvetin içine girdiğinde, kendi hacmi kadar suyun yükseldiğini görünce, sonuca nasıl ulaşacağını anlamış.
    Olay: Kralın, kuyumcunun yaptığı hileyi ortaya çıkarmak için Arşimet'i görevlendirmesi.
    Olgu: Arşimet'in küvetin içine girdiğinde kendi hacmi kadar suyun yükseldiğini görünce sonuca nasıl ulaşacağını anlaması.
    CEVAP 2) Arşimet'i, daha önceleri bu soru kafasını meşgul ediyor olabilirdi. Kralın emri üzerine bu sorunu çözmek gereklilik haline gelmiş olabilir. Böylece Arşimet, olguların yaptığı çağrışımla, diğer bilim insanlarına göre başarılı olmuştur.
    CEVAP 3) Kesinlikle sezgisel yönü ağır basar. Arşimet, daha önceleri de küvete girip banyo yapıyordu ama buluşunu gerçekleştirmeden önceki küvete girişinde sezgisel yönüyle suyun kaldırma kuvvetini bulmuştur.
    CEVAP 4) Bilgiye iyi ya da kötü diyemeyiz ama bu bilginin kullanım amacına iyi ya da kötü diyebiliriz. Einstein atomu parçalayabilecek formülü ortaya çıkarmış fakat bunun bomba haline getirilecwğini bilmeden yapmıştır.
    CEVAP 5) İlgi, merak, sonuca ulaşma azmi, yılmamak,araştırma sevgisi gibi özellikler sağlar.

    KAYNAKÇA:
    https://tr.wikipedia.org/wiki/Arşimet

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Nazmiye,
      2, 3 ve 4. soruların cevapalrını biraz daha genişletmelisin...

      Sil
  34. merhaba hocam
    cevap1-Bilim insanları gözlemler ve deneysel veriler toplarken yaşadıkları dönemin imkanlarını kullanırlar bu yüzden yaşadığı bölgenin kültürü öenmlidir.Mesela Arşimet kralın tac merakı sonucu bu araştırmaya kalkışmıştır kendi meraklı ve gözlemci yapısı sonucu da küvetteki suyun özelliğine dikkat etmiştir.burada olgu cisimlerim hacmi kadar su taşırmasıdır.olay ise bu olguyu bulmaya yarayan asıl hikaye yani küvete önce ayagını sokması sonra hep oturarak bilgiyi bulmasıdır.
    cevap2-İşte bu noktada tac hikayesi giriyor.Nasıl mı?Eger kralın tac meselesi olmasaydı arşimet bu arayış içerisine girmeyecekti evet daha önce diğer bilim adamları d bu durumla karşılaştılar ama bunu görmek için bir arayış içerisinde olmadıkları için igilerini cekmedi eğer bir olay merak uyandırıcıysa bir olguya ulaştırma çabası gösterilir.
    cevap3-Bu noktada açıklama yapacak olursak aslında bilim insanlarının sezgilerine bağlı olduğunu görüyoruz. Tabi bu her zaman geçerli değildir bazende bilim insanları merak sonucu karşılaştıklrı durumu test ederek net sonuçlar elde etmek (bir oluya bağlamak) için süreç gerektiren testler yapabilirler.metinden örnek verecek olurak en başından beri söylediğim gibi arşmet sistematik çalışmalar yapmadı sadece arayış ve merak içinde olduğu için farketti yoksa bu durum arşimet farketmeden önceleride gerçeklşiyordu. işte bu yüzden de bilim asla bitmez cünkü her zaman farkedilecek birşeyler olacak..
    cevap4-bence değerlendirmemek gerekir çünkü bilim birşeyi doğrulamaktan geçer bunun için yapılan çalışmalar sonucu oluşur bilim fakat bilim sonucunda bulduğumuz yenilikleri iyi yada kötüye kullanmak aslında daha duygusal bir yaklaşımdır bireysel bir konu olur ancak bilim nesneldir bireysel değildir. bu metin için konuşacak olursak kuyumcu sadece kendi yaptığı hatanın bedelini ödemiştir arşimet in bunu bularak ortaya cıkardığı olgu kral için de iyi olmuştur yada daha sonra başka insanlar için iyi yada kötü sonuç doğurmuş olablir bunu bilimin iyi yada kötülüğü ile alakalı buluyorum.
    cevap5-Aslında her insan merak eder araştırır öğrenir. ama bilim insanlarında bu özellikler artık yaam felsefesi haline gelmiştir insan merak eder ama amaaan boşver diyen çok olur ama bu bilim insanı ise bunu asla soylemez çünkü artık felsefe edinmiştir ve zaten amacı bulmaktır yani boşver kelimesi belkide bir bim adamı için hiç de uygun olmayan yada bir bilim adamının ağzından hiç duyamayacağımız bir kelime..Ayrıca önemli bir özellik olan toplumsal duyarlılık kousunu da geçmemek gerek b,lim insanları duyarlı, lider, sorumluluk sahibi kişiliğe sahiplerdir zaten bu yüzden merakları var bu yüzden çözüm üretmek yada bir olguya ulaşma gereksinimi duyarlar bir çoğuda toplumsal sorunlara çözüm ararken farkına varır bazı şeylerin kafasında böyle yada çevresinde böyle bir sorunun olmasıdır aslında bilim adamını araştırma yoluna girdiren..

    KAYNAKÇA
    https://tr.wikipedia.org/wiki/Olgu
    http://dergipark.ulakbim.gov.tr/hunefd/article/download/5000048555/5000045875
    http://www.gau.edu.tr/PDF-Files/JASA_03_06_PDF/JSAS_003_06_07_Aydogan.pdf
    http://gelisenbeyin.net/arsimet.html

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Gonca,
      2 ve 3. cevapları yeniden düzenlemelisin,
      4. cevabın son cümlesi anlaşılmıyor,
      Ayrıca yazarken daha dikkatli olalım, harfleri atlamayalım, dil bilgisine biraz özen gösterelim, BU KISIM HERKES İÇİN GEÇERLİ...

      Sil
  35. CEVAP 1 : Bilim insanları genel olarak merakları , toplum yapısı , çevreleri yönlendirir . Arşimeti merak’ı ve can korkusu sonuca ulaştırmıştır  Sıvıların kaldırma kuvveti olgu batan hacim kadar sıvı taşması ise olaydır.
    CEVAP 2 : Başka bilim adamlarıda karşılaşmıştır ama arşimet’in tümden gelip belli bir çıkarım yapması diğer bilim adamlarından ayırmıştır .
    CEVAP 3 : İki basamaklı olarak düşünüyorum ilk basamak bilgi ve sürecin olması ikinci basamak ise hayal gücü , yaratıcılıktır . Arşimet’in ise banyodayken aklında olan düşünceler ve hayal gücü , yaratıcılığı bu basamaklara örnektir .
    CEVAP 4 : Kullanım şekline göre iyi veya kötü olması yorumlanabilir (atom bombası kötü örnek diye gösterilebilir ) Örnekle açıklamak istiyorum hayatımızın her yerinde kullanılan internetti örnek verebilirim iyiye kullanıldığında çok faydalı kötüye kullanıldığında ise kötü bir olgudur .
    CEVAP 5 : Aile yapısı, kültürel yapısı , eğitim durumu’dur . Arşimet’in de sarayda yetişmesi ve babasından kalan mirasta geri kalan eğitimi için önemliydi . Durum böyle olunca bilimsel ürün ortaya koyması diğer insanlara göre daha kolaydır .

    YanıtlaSil